رک باتری

منظور از رک باتری چیست؟

بطور کلی رک های شبکه به دو نوع رک های دیواری و ایستاده تقسیم میشوند. رک های دیواری بیشتر برای قرار دادن سوئیچ و روتر استفاده می شوند. این رک ها در ارتفاع 2 یونیت تا 9 یونیت تولید و عرضه میشوند. کاربرد این مدل رک ها بیشتر در شبکه های کوچک یا قسمتی از یک شبکه بزرگ است.

رک های ایستاده با توجه به فضای بیشتری که برای قرار دادن تجهیزات شبکه مختلف مانند سرورها، سوئیچ ها، پچ پنل ها، UPS و … دارد، معمولا در دیتاسنتر ها و شبکه های بزرگ کاربرد دارند. جهت آشنایی بیشتر با رک شبکه و انواع آن کلیک کنید.

 

رک باتری چیست؟

رک باتری به سازه ای گفته می شود که با توجه به اهمیت باتری در سیستم های DC و لزوم حفاظت از باتری جهت جلو گیری از صدمات فیزیکی از جمله ضربه و فشار و کارایی بهتر باتری، متناسب با نوع باتری و وزن آن و محدودیت های فضایی، طراحی و ساخته می شود.

رک باتری جهت قرار دادن باتری های صنعتی (باتری دریچه دار) و باتری یو پی اس های اداری و همچنین می توان در آن سرور یا تجهیزات شبکه مانند سوئیچ، روتر، … قرار داد. رک باطری با توجه به سازه و جنس مقاوم رک باطری و یو پی اس بعلاوه استفاده از رنگ مقاوم در برابر خوردگی اسید برای چینش باتری ها در نیروگاه ها و پست ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رک باتری UPS:

رک باتری UPS عموما دارای چند طبقه است و در آن باتری ها بصورت موازی قرار داد می شوند. داخل رک مدار قطع کننده تعبیه شده است تا جریان ارسالی به یو پی اس را افزایش یا کاهش و گاهی قطع کند. ابعاد رک باتری به حجم و تعداد باطری مورد استفاده بستگی دارد. باتری UPS گاهی درون یوپی اس قرار می گیرد که در صورت نیاز به وسیله یک رشته سیم به باتری خارجی متصل می شود. تعداد باطری ها را یو پی اس با توجه به نیاز خود تعیین می کند.

رک باتری

انواع رک باتری UPS:

در بعضی یو پی اس ها شکل ظاهری رک باتری تقریبا شبیه به دستگاه های UPS است و در داخل رک بصورت رکمونت استفاده می شوند. رک باتری هایی که بصورت رکمونت استفاده می شوند، باطری آمپر پایینی دارند.

به این علت که باطری با آمپر بالا وزن زیادی دارد و رک باتری UPS سنگین می شود و در نهایت رک اصلی توان تحمل وزن آن را ندارد. به عنوان مثال رک باتری رکمونت، باطری هایی  با 4.5 آمپر ساعت، 7 آمپر ساعت و یا 9 آمپر ساعت می توانند پشتیبانی کند.

رک باتری

رک های ایستاده برای باتری های آمپر بالا استفاده می شوند، که به آن کابینت باتری هم گفته میشود. رک باتری UPS می بایست طوری طراحی شده باشد که در هنگام تست و با تعویض امکان دسترسی از 4 طرف به داخل رک را داشته باشید.

همچنین در رک باتری ایستاده فاصله طبقات باید به گونه ای باشد که امکان قرار دادن باتری با ارتفاع بیشتر را هم داشته باشید. برای عبور کابل ها و ارتباط بین باطری ها باید کانال هایی تعبیه شده باشد. مهمترین ویژگی رک باطری و یو پی اس جنس و ساختار مقاوم آن است. از دیگر نکاتی که باید در ساخت رک های باتری به آن توجه داشت، استفاده از رنگ های اپوکسی ضد اسید و زیر سازی صحیح رنگ می باشد.

 

ویژگی های اصلی رک باتری:

استحکام بالا

نصب راحت و آسان

تعبیه هواکش در چهار طرف

اشغال فضای کم (صرفه جویی در فضا)

جا به جایی راحت

ورقه هایی با ضخامت مناسب و استاندارد

امکان دسترسی به باتری ها از چهار طرف

دارای سایزهای مختلف برای نگهداری باتری های مختلف

 

راهنمای خرید رک باطری و یو پی اس:

رک باطری و یو پی اس در ابعاد و طبقات مختلف برای مثال: رک باتری یک طبقه، دو طبقه، سه طبقه و چهار طبقه تولید و عرضه میشوند. این تنوع موجب میشود تا کاربران با توجه به نیاز خود بهترین و مناسب ترین را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند. رک باتری از نظر تعداد طبقات بصورت زیر تقسیم بندی می شوند.

  • رک باتری ثابت
  • رک باتری سکو
  • رک باتری رک مونت
  • رک باتری ماژولار

در هنگام خرید رک باتری UPS حتما به آمپر و ابعاد و حجم باطری توجه داشته باشید، همانطور که در بالا گفته شد هر چه میزان آمپر بیشتر باشد، حجم و وزن دستگاه باتری افزایش پیدا میکند. لازم به ذکر است باتری های داخل رک باتری در طولانی مدت باید تعویض شوند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش نصب سوئیچ شبکه داخل رک

پر فروش ترین محصولات

Create your first navigation menu here
Shopping cart
Sign in

No account yet?

Shop
0 Wishlist
0 items Cart
My account